Ψηφιακό φροντιστήριο σε μία ημέρα
Η σχολική - φροντιστηριακή χρονιά 2019-2020 ήταν η πιο δύσκολη των τελευταίων ετών. Ήταν σίγουρα η πιο δύσκολη και “περίεργη” χρονιά από το 1988 όταν το Φροντιστήριο Πρότυπο ξεκίνησε τη λειτουργία του στο Πανόραμα. Έκτοτε δραστηριοποιούμαστε στην ποιοτική φροντιστηριακή εκπαίδευση. Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε αποκτήσει σημαντική εμπειρία. Είχαμε και έχουμε πάντα στόχο την αδιατάρακτη εκπαίδευση των μαθητών μας και την καλύτερη προετοιμασία τους για τις Πανελλήνιες εξετάσεις. Όμως, ας είμαστε ειλικρινείς. Η πανδημία ήταν κάτι που κανείς δεν είχε ζήσει. Κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος για κάτι τέτοιο και κανείς δε θα μπορούσε να το περιμένει. Ήταν μια κατάσταση ιδιαίτερη, που δεν είχε σαφές προηγούμενο. Αλλά όταν οι καταστάσεις είναι πρωτόγνωρες, οι λύσεις οφείλουν να είναι άμεσες και δημιουργικές!
Από τη στιγμή της ανακοίνωσης αναστολής λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επικράτησε αναστάτωση, με το ερώτημα σε όλους τους φροντιστές, μαθητές και γενικά την εκπαιδευτική κοινότητα να είναι: “Και τώρα τι”; Πώς θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε αδιατάρακτα το εκπαιδευτικό μας έργο; Πώς θα μπορούσαμε, παράλληλα με τη συνέχιση ή την προσωρινή διακοπή της δια ζώσης λειτουργίας του Φροντιστηρίου Πρότυπο να αναπτύξουμε και ένα παράλληλο “ψηφιακό φροντιστήριο”; Πώς θα μπορούσαμε να προσφέρουμε “ψηφιακά μαθήματα”;
Οι αναζητήσεις και οι πειραματισμοί που ξεκίνησαν άμεσα με διάφορες πλατφόρμες online συναντήσεων, από τις πιο απλές και ευρείας χρήσης όπως το Skype και το Messenger (πριν την εισαγωγή της δυνατότητας “Rooms”) μέχρι το πιο business-oriented Zoom δεν αφορούσαν εμάς. Στο Φροντιστήριο Πρότυπο πολλές φορές είχαμε επεξεργαστεί σχέδια μετάβασης στην ψηφιακή εποχή και χρήσης των ψηφιακών εργαλείων. Εξάλλου, ήμασταν πάντα πρωτοπόροι στο ψηφιακό πεδίο στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Χρησιμοποιούμε τις δυνατότητες που δίνει η ψηφιακή τεχνολογία στην εκπαίδευση, για τη διευκόλυνση των μαθητών μας. Εξάλλου, από το 2012 ειμαστε ο πρώτος φροντιστηριακός οργανισμός που παρείχε και συνεχίζει να παρέχει online ενημερωση στους γονείς των μαθητών μας.
Αυτή τη φορά όμως, ο,τι ήταν να γίνει, έπρεπε να γίνει κυριολεκτικά μέσα σε μια νύχτα, καθώς ο χρόνος πίεζε. Έπρεπε μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, ο κάθε καθηγητής και μαθητής του Φροντιστηρίου μας να έχει πρόσβαση στην όποια πλατφόρμα αποφασίζαμε να χρησιμοποιήσουμε για τα ψηφιακά μαθήματα. Ειδικά για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν υπήρχε η πολυτέλεια να υπάρξει οποιαδήποτε διακοπή στα προγραμματισμένα μαθήματα. Δεν μπορούσαμε να ξέρουμε για πόσο θα διαρκούσε αυτό, αν θα τελείωνε σε ένα μήνα, σε δύο μήνες ή σε περισσότερο καιρό. Εκείνη τη στιγμή ξέραμε ότι ο προγραμματισμός των Πανελληνίων δεν είχε αλλάξει, κι άρα ο στόχος ήταν ξεκάθαρος. Καθώς γράφουμε αυτές τις γραμμές, σκεφτόμαστε ότι οι στιγμές εκείνες έμοιαζαν με αγωνιώδες μοντάζ σε ταινία δράσης. Οι “πρωταγωνιστές” προσπαθούσαν να βρουν άμεσα τη λύση σε ένα σημαντικό πρόβλημα, από το οποίο κρέμεται όλη η εξέλιξη της πλοκής και πολλές φορές η επιβίωσή τους, ενώ ο χρόνος μετράει αντίστροφα! Και περίπου έτσι ήταν, καθώς από τις αποφάσεις που θα παίρναμε, θα εξαρτιόταν η επιτυχία των μαθητών μας, το πρωταρχικό μας μέλημα.
Με συνοπτικές διαδικασίες, αλλά μετά από σοβαρή και ώριμη σκέψη, καταλήξαμε στο alfaview για να υλοποιήσουμε τα ψηφιακά μαθήματα. Το alfaview είναι μια πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων που ίσως δεν είναι τόσο γνωστή στην Ελλάδα. Χρησιμοποιείται όμως κατά κόρον στη τηλεκπαίδευση από έναν από τους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς οργανισμούς στη Γερμανία. Μάλιστα, το alfaview σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από μια ελληνογερμανική ομάδα, της οποίας το ελληνικό σκέλος έχει έδρα εδώ, στη Θεσσαλονίκη! Ο παράγοντας αυτός, της ελληνικής συμμετοχής στη σχεδίαση και υλοποίηση, είχε μεγάλη σημασία για εμάς. Η ομάδα του alfaview γνωρίζει την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, είναι προσβάσιμη και βρίσκεται κοντά μας με υποστήριξη και συμβουλές, όποτε τη χρειαστούμε! Έτσι, μετασχηματίστηκαμε με ψηφιακό φροντιστήριο.
Δύο ήταν οι καθοριστικοί παράγοντες στην επιλογή του alfaview για χρήση στα ψηφιακά μαθήματα από το φροντιστήριό μας.
Ο πρώτος παράγοντας είναι κι ο πιο σημαντικός: Το alfaview είναι η μοναδική πλατφόρμα τηλεδιασκέψων που έχει σχεδιαστεί με γνώμονα την εκπαιδευτική διαδικασία και όχι τα επαγγελματικά meetings. Το Zoom, η πλατφόρμα που γνώρισε τεράστια άνθηση σε παγκόσμιο επίπεδο κατά τη διαρκεια του παγκόσμιου lockdown, απευθύνεται από το σχεδιασμό του σε ομάδες που κάνουν επαγγελματικά meetings. Το Skype είναι ένα πρόγραμμα για φιλικές συζητήσεις και “διαδικτυακούς καφέδες”. Το alfaview είναι πρώτα και κύρια μια πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης. Τα χαρακτηριστικά της έχουν σχεδιαστεί για να διευκολύνουν το ψηφιακό μάθημα.
Το alfaview λοιπόν είναι σαν ένα ψηφιακό σχολείο. Η δομή του θα μπορούσαμε να πούμε είναι θυμίζει πραγματικά ένα “σχολικό κτίριο”. Το σύστημα μας δίνει 10 “αίθουσες”, 10 διαδικτυακά “δωμάτια” ψηφιακών μαθημάτων. Η πρόσβαση των μαθητών γίνεται με ένα μοναδικό σύνδεσμο, χωρίς να χρειάζεται καμιά άλλη διαδικασία για κάθε μάθημα ξεχωριστά. Έτσι οι μαθητές συνδέονται την ώρα του προγραμματισμένου μαθήματος στην ψηφιακή τους “αίθουσα” για το μάθημά τους. Όλες οι “αίθουσες” βρίσκονται μαζί και μπορεί ο κάθε μαθητής να αλλάξει “αίθουσα” για το επόμενο μάθημα σαν να βρίσκεται σε ένα πραγματικό κτίριο. Σαν να βγαίνεις από το ένα δωμάτιο και να μπαίνεις στο άλλο, όπου σε περιμένει άλλος καθηγητής, για το ψηφιακό μάθημα! Η αλληλεπίδραση γίνεται σε πραγματικό χρόνο, με εικόνα, ήχο αλλά και δυνατότητα chat, για μπορεί να παρακολουθεί όλη η τάξη και να λύνονται οι απορίες. Φυσικά, το alfaview μπορεί να χρησιμοποιηθεί εξίσου καλά για επαγγελματικές συναντήσεις, αλλά ο βασικός σχεδιασμός του ως εκπαιδευτικό εργαλείο του δίνει το πλεονέκτημα όταν χρησιμοποιείται για αυτό το σκοπό.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η ευκολία της χρήσης του. Ακριβώς επειδή η ομάδα του alfaview το έχει σχεδιάσει ως εκπαιδευτικό εργαλείο, είναι η πιο φιλική προς το χρήστη πλατφόρμα. Τα μενού και οι λειτουργίες του δε χρειάζονται επεξήγηση. Δε χρειάζεται επίδειξη, διάβασμα βοηθητικών κειμένων και ειδικά tutorials για την κατανόηση των λειτουργιών του. Η πρόσβαση μπορεί να γίνει από οποιαδήποτε συσκευή και λειτουργικό σύστημα.
Από την πρώτη στιγμή της πανδημίας, καταλάβαμε ότι αυτή θα είναι μια καθοριστική καμπή στην πορεία του Φροντιστηρίου Πρότυπο, αλλά και της φροντιστηριακής (και μη) εκπαίδευσης γενικότερα. Νιώσαμε την υποχρέωση που έχουμε απέναντι στους μαθητές μας και στους γονείς τους αλλά και στους εκπαιδευτικούς μας. Απέναντι σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα και σε όλους όσους μας εμπιστεύονται τόσα χρόνια. Βασιζόμενοι στις αξίες του εκπαιδευτικού μας οργανισμού, κινηθήκαμε άμεσα και θεωρούμε ότι κάναμε την καλύτερη δυνατή επιλογή. Με αίσθημα ευθύνης, προσφέραμε και θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε υψηλού επιπέδου ψηφιακά μαθήματα στους μαθητές μας, παράλληλα με την δια ζώσης λειτουργία μας. Κάπως έτσι γεννήθηκε το iΠρότυπο, το διαδικτυακό φροντιστήριο αδελφάκι του Πρότυπο!
Στο Φροντιστήριο Πρότυπο καταλάβαμε ότι η πανδημία είναι μια πρόκληση για όλους. Για μας ήταν πρόκληση να τεστάρουμε τα όριά μας, να εξελιχθούμε και να προσφέρουμε ακόμα πιο ποιοτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Να δημιουργήσουμε ένα “ψηφιακό φροντιστήριο” που θα μπορει να λειτουργεί παράλληλα και ανεξάρτητα από το φυσικό φροντιστήριο. Να κάνουμε το βήμα παραπάνω στην εξέλιξη των παρεχομένων υπηρεσιών μας, που η πανδημία δεν προκάλεσε, αλλά απλά επιτάχυνε! Έτσι, είμαστε έτοιμοι για την εκπαιδευτική χρονιά που ξεκινάει και που, ενδεχομένως, κι αυτή θα σημαδευτεί από το δεύτερο κύμα του COVID-19 στη χώρα μας. Με βάση όλα αυτά λοιπόν, ετοιμάστηκε ήδη το iΠρότυπο, που λειτουργεί και ανεξάρτητα, καθώς υπάρχουν ήδη τμήματα αποκλειστικά διαδικτυακά, ενώ δεχόμαστε μαθητές από όλη τη Θεσσαλονίκη! Φυσικά έχουμε ήδη υιοθετήσει όλες τις σχετικές οδηγίες των αρμόδιων επιστημόνων για την ασφαλή διεξαγωγή των μαθημάτων, τόσο δια ζώσης όσο και ψηφιακά.
Εν τέλει, το Φροντιστήριο Πρότυπο μένει πιστό στο όνομά του. Με την παροχή υπηρεσιών ενός πραγματικά “ψηφιακού φροντιστηρίου” με “ψηφιακά μαθήματα” παράλληλα με τα δια ζώσης, παραμένει πρότυπο για τη φροντιστηριακή εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη!